Deutchland

Deutchland

Досвід роботи

   «Формування  комунікативної   компетенції  учня  через  залучення  до  творчої   діяльності  під  час  уроків  німецької  мови»
Інноваційний освітній простір XXI ст. визначатимуть особистісно зорієнтоване навчання, проектні, ігрові технології озброюватимуть учнів п'ятьма ключовими компетенціями, які Рада Європи визначила як стриж­неві для XXI ст.
Школа повинна створити можливості для розвитку інтелектуально-пізнавальних та творчих здібностей учнів, навчити мислити незалежно, кри­тично, альтернативно, максимально використовувати можливості навчаль­ної і позакласної, позашкільної діяльності, яка забезпечить учням виховання компетентності, впевненості у собі під час розв'язання життєвих проблем.
Знання вчителя про рівень інтелектуального розвитку та вміння за­стосовувати й використовувати ці знання в продуктивному напрямі — це одна з основних вимог до забезпечення процесу цілісного розвитку учня, котрий прийшов до школи.
Тому справжній учитель — це, передусім — освічений психолог, психо­лог — учений. Інтелектуально-пізнавальна сфера особистості обіймає такі пізнавальні процеси: відчуття, сприймання, увагу, пам'ять, мислення, уяву.
Знаючи, які діти за типами сприймання («візуал», «аудіал», «кінестетик»), переробки і запам'ятовування інформації, як вони по-різному оволодівають знаннями, вчаться читати, вчитель може вибудовувати ефек­тивні стратегії навчання.
Тому на уроці я пропоную (особливо у молодших класах: 5, 6, 7) якомога більше різноманітного наочного матеріалу — за формою, ко­льором, пропоную деформовані тексти, тексти для доповнення, картки зі словами, вправи: «Читання рядка з прикритою нижньою (або верхньою половиною)», «Пошук у тексті декількох слів», «Пошук речень у тексті для опису малюнків», «Пошук слів, які мають схожу вимову з українською», «Доповнити або почати речення з опорою на текст», «Підбір ключових слів, виразів для оповідання», «Вибрати серед поданих слів те, яке від­повідає на запитання "Was" або "Wer"», «Намалюй слова»: "ТА EL" тощо. Ці вправи мають на меті закріпити в пам'яті дитини цілісний образ літер, слів, речень, швидко сприймати одразу декілька слів, формувати ігрову мотивацію, словесну-логічну пам'ять, її обсяг.
На засвоєння мов впливає рівень розумового розвитку дитини, його пам'яті. Пам'ять удосконалюється в процесі вікового розвитку. Цей про­цес тимчасово затримується лише перед досягненням статевої зрілості.
Значення слів має великий вплив на легкість запам'ятовування, обсяг різних видів пам'яті різний — найбільш розвинена в учнів пам'ять на пред­мети й слова, які відображають емоційні поняття. Метою уроку іноземної мови є розвиток у школярів механічної, логічної, мимовільної, довільної пам'яті. На уроках я використовую різноманітні прийоми заучування:
1)       механічне дослівне — багаторазове повторення (працює механічна
пам'ять) римівок, скоромовок, прислів'їв, віршів, мікротекстів;
2)       логічний  переказ,  який  включає:  систематизацію,  визначення
головних логічних компонентів  інформації,  переказ  своїми  словами,
працює логічна (смислова) пам'ять. Однак не можна залишити учня
напризволяще. Перед тим як надати учневі самостійність, я намагаюсь
навчити його вчитись. Для цього є пам'ятки «Як переказати текст», «Як
запам'ятати інформацію» тощо;
3)       образні прийоми запам'ятовування: опорні схеми, картинки, яскраві малюнки (образи);
4)       ритмізація — переклад інформації у вірші, пісеньки;
5)       запам'ятовування довгих термінів за допо­могою співзвучних слів (російські, українські, ан­глійські слова): Philosophie, marschieren;
6)       пошук яскравих образів, картинок, які за «методом зв'язку» сполучаються з інформацією, яку треба запам'ятати;
7)       Метод Цицерона (ви обходите свою кімнату, розставте все за маршрутом вашої прогулянки);
8)       Метод тренування зорової пам'яті — метод Айвазовського (при опису малюнка, предмета);
9)       запам'ятовування слів складанням їх у роз­повідь.
Треба пам'ятати, що нетривала пам'ять обмеже­на за обсягом: в НП вміщується в середньому 7±2 об'єктів (слів). Це магічна формула пам'яті людини за малюнком.
На уроках я допомагаю учням використовувати продуктивні способи довільного запам'ятовування: переказ із використанням готового плану, питань до тексту, смислове групування матеріалу тощо.
У процесі ускладнення навчання й розвитку інтелектуальних здібностей, діти трансформують текст, діалоги, інший граматичний матеріал, по­легшуючи його запам'ятовування і відтворення. Діти свідомо використовують мнемонічні прийоми (прийоми для ефективного запам'ятовування і від­творення інформації).
Умовами успіху довільного запам'ятовування є дієвий характер засвоєння знань. Інтер­ес до матеріалу, його важливість, установка на запам'ятовування, тому я намагаюся наблизити навчальну ситуацію на уроці до умов сучасного життя, соціалізації учнів.
Слабка пам'ять не існує автономно. Це не що інше, як слабка увага і розсіяна спостережливість.
Тому треба систематично розвивати вольову увагу й навички концентрації думки спеціальними впра­вами: наприклад, я використовую такі завдання:
Ø опишіть за пам'яттю риси добре знайомої лю­дини. Спостерігаючи за цією людиною під час зустрічі, уточніть не помічені вами риси її об­личчя (тема «Зовнішність»);
Ø подивіться на предмети в класі / у кімнаті, по­тім за пам'яттю скажіть, які вони, де розміщені (тема «У класній кімнаті», «У квартирі»)
Ø розглянь   малюнок,   потім   зроби   опис   за пам'яттю (будь-яка тема);
Ø прослухайте речення (фразу), спробуйте його розглянь малюнки, потім зроби опис за пам’яттю (будь-яка тема);
Ø прослухайте речення (фразу), спробуйте його її відтворити вголос;
Ø це робота над маленькими віршами, прислів'ями тощо.
Такі вправи зміцнюють пам'ять. Необхід­ною умовою є також розуміння матеріалу, утво­рення смислових зв'язків. Незрозумілий текст, вправа, вірш тощо не викликає інтересу й гір­ше запам'ятовуються. Тому я намагаюся зроби­ти матеріал зрозумілим і цікавим. Допомагають запам'ятовувати й прийоми аналізу матеріалу: х складання плану;
ü порівняння з українською, російською мовами;
ü класифікація;
ü групування;
ü систематизація.
Використовую для цього завдання та ігри ін­дивідуального спрямування, які розвивають осо­бистість учня, дають змогу випробувати свої сили, знання, стимулюють постійне прагнення до само­ствердження в колективі:
·     ігри в ланцюжок;
·     ігри на словотворення;
·     елементи Mind map Methodik;
·     гра «камок»;
·     індивідуальні проекти або міні-проекти з ано­таціями 2—3 учнів на різні теми: "Dnipropetrowsk ist meine  Heimatstadt",  "Kyjiw  —  Hauptstadt  der Ukraine",  "Mein   Schulleben",  "Berühmte  Deut­sche / Ukrainer", "Meine Freizeit und Hobbys" тощо.
Крім залучення логіки й розуміння така робо­та дає змогу привернути увагу до матеріалу, краще усвідомити та засвоїти його.
Важливою умовою розвитку інтелектуально-пізнавальних та творчих здібностей учнів є сприят­ливий психологічний стан як для засвоєння нового матеріалу, так і для його повторення і системати­зації. Усім відомо, що погано сприймає матеріал людина стомлена, роздратована, пригнічена.
Тому я всіляко заохочую діяльність учнів, пере­конуючи їх в необхідності свідомого засвоєння ма­теріалу, знань, які знадобляться їм у майбутньому, стимулюю їхню мотивацію, створюю ситуацію успіху. Широко використовую парну, групову роботу, рольові ігри, які сприяють спілкуванню, розвивають навички співпраці, виховують почуття товариськості, прагнення не підвести друзів, бути надійним парт­нером. Залежно від завдання формую групи з одна­ковим рівнем знань, і кожна група отримує дифе­ренційоване завдання або з різним рівнем знань за умови, що в кожній із таких груп буде свій лідер — учень, який має хороші знання з німецької мови. Пам'ятаючи про те, що мислення — це соціаль-но обумовлений нерозривно пов'язаний із мовлен­ням психологічний процес пошуків і відкриття іс­тотно нового, пропоную учням навчальні завдання на розвиток аналітичного, синтетичного, творчого мислення. Цьому сприяють різні форми роботи:
«Коло ідей» ("Kreis der Ideen")
Метою такої гри є складання переліку ідей, пропозицій, залучення всіх учнів до обговорення питання, доки вичерпуються всі ідеї.
«Мікрофон» ("Mikrofon")
Гра дає змогу кожному учню сказати щось швидко, по черзі відповідаючи на запитання, або висловлювати свою думку.
Наприклад: таким чином можна переказувати тексти, робити повідомлення або опитування дум­ки з теми ("Das Glück. Was bedeutet es für dich?" "Die Freundschaft. Was verstehst du unter diesem Begriff?"), організувати розрядки (щоб зарядитися знову): "Wann bist du glücklich?", "Wofür schätzt du deinen Freund?" "Bist du selbst ein richtiger Freund?", "Wie kann ein Mensch sein?" тощо.
«Мозковий штурм» ("Gehirnsturm")
Це ефективний та добре відомий інтерактив­ний метод колективного обговорення, який спону­кає виявляти свою творчість та уяву шляхом ви­раження думок усіх учасників, допомагає знаходити кілька рішень щодо поставленої проблеми. Цей вид роботи використовую на уроках систематизації, уза­гальнення мовної і мовленнєвої компетенції учнів, на підсумкових роботах із теми. (Наприклад: "Wie können wir zum Umweltschutz beitragen?", "Was muss man tun um ein guter Fachmann zu werden?", "Ist Sport Hobbyss oder Notwendigkeit?" тощо).
«Експрес-опитування» ("Expressbefragung")
Застосовую для розвитку в учнів мислення, уміння швидко орієнтуватися і робити повідомлен­ня або висловлювати свою думку на основі вивче­ного матеріалу, тексту, під час діалогу, аудіотексту або завдань за зразком:
v Glücklich ist der Mann, der von seinem Hobby leben kann" (B.Shauw)
v "Übung macht den Meister"
v "Reisen kostet Geld, doch erkennt man die Welt"
або
v "Du hast 100 im Hof gefunden. Was wirst du tun?" тощо
«Пакування валізи» ("Kofferpacken")
Підготовчим етапом до усного чи письмово-мовлення є асоціативні ігри (Assoziationspiele): "Wortigel", "Wortsonne", "Wortspinne", словникові ігри (Wortspiele): "Rate mal", "Wortpuzzle", "Wortfeld", "Wortschlange", "Wortdomino" тощо.
Для розвитку інтуїції, фантазії, мовної компетенції застосовую креативні вправи: різноманітні тести Lesetest, Grammatiktest, Hörverständnistest.
Треба завжди пам'ятати, що найбільш загальні ознаки творчого мислення (а звідси розвиток творчих здібностей), за вченими П. Торренсом, Дж. Білфордом, в результаті є наявність новизни, оригіналь­ність, уміння комбінувати, уміння синтезувати, уміння шукати, ста­вити і розв'язувати проблему, мотиваційна спрямованість особистості на здобуття нових знань, готовність до реалізації творчого потенціалу.
Для ефективного та оптимального засвоєння мовного матеріалу, істо­рії, географії, традицій, для інтелектуального розвитку учнів я проводжу на уроці інтелектуальні ігри «Чи знаєш ти країну, мову якої вивчаєш?», «Чи знаєш ти географію (історію, культуру) німецькомовних країн?», про­воджу комбіновані уроки (рос. мова, англ. мова, нім. мови) з тем «Т. Гейне, його життя і творчість», «Т. Г. Шевченко — представник української класичної літератури», «В. Гете і Ф. Шиллер — видатні німецькі класики». У процесі підготовки до таких уроків і я, і учні творчо працюють, готу­ють міні-проекти у групах, добирають додатковий матеріал, порівнюють творчість письменників. У класах із достатнім рівнем знань даю учням більше матеріалу, ніж потрібно за програмою. Цікавою була підготовка до інтегрованого уроку (рос. мова,  нім. мова; 8-й клас) із теми "In gesundem Körpergesunder Geist", до якої учні готували індивідуальні, парні, групові проекти з теми.
Таким чином, із метою розвитку інтелектуально-пізнавальних та творчих здібностей учнів, розвитку інтересу до вивчення німецької мови я застосовую інноваційні технології, але в жодному разі не перевантажую ними уроки.
У процесі викладання іноземних мов, на мою думку, найбільш варті уваги технології, засновані на особистісно-зорієнтованому навчання:
*     розвивальне навчання;
*     інтерактивне навчання;
*     креативне навчання;
*     проектна робота.
Використання елементів, прийомів цих технологій сприяє виконан­ню поставлених перед сучасною школою завдань, реалізації особистісних якостей учнів — креативних, когнітивних, діяльнісних, що сприяють со­ц

Комментариев нет:

Отправить комментарий